שילוב רפואה מערבית ורפואה סינית לטיפול בבעיות פוריות הגבר.
קשה להעריך או לשפוט את הרפואה הסינית ואת תוצאות הטיפול הסיני בכלים של הרפואה המערבית, לכן בספרות הרפואית המערבית קיימים רק דיווחים מעטים יחסית על יעילות הרפואה הסינית בכלל ועל הצלחת הרפואה הסינית בפתרון בעיות פוריות הגבר בפרט. בשנת 2005 פורסם בכתב עת מוביל בתחום הפוריות, Fertility and Sterility, מחקר שבחן את יעילות הטיפול בדיקור סיני ב- 28 גברים שסבלו מבעיית פוריות על רקע שאינו ברור והשווה את התוצאות ל- 12 גברים שלא טופלו. בבחינת תאי הזרע במיקרוסקופ אלקטרוני נמצא כי אצל הגברים שטופלו ברפואה סינית היה שיפור במראה תאי הזרע. למרות שלא נמצאו שינויים מיטיבים ספציפיים בתאי הזרע, הרי שנצפו שינויים במבנה המיקרוסקופי של תאי הזרע. החוקרים שערכו את המחקר הסיקו כי טיפול בדיקור סיני עשוי להיות יעיל בגברים הסובלים מאי-פוריות על רקע שאינו ברור. מחקר נוסף שבוצע בברזיל בחן את ההשפעה המיטיבה של טיפול בדיקור סיני ובמוקסה (תרופה סינית) בגברים עם בדיקת זרע שאינה תקינה, על רקע לא ברור. במסגרת המחקר טופלו 9 גברים במשך 10 שבועות ונמצא כי אמנם לא היה שיפור בריכוז תאי הזרע או בתנועתיות שלהם אך צורת תאי הזרע (המורפולוגיה של הזרע) היתה טובה יותר בקבוצת הגברים שטופלו. ב- 2009 פורסם מחקר נוסף שבחן את השפעת הטיפול בדיקור סיני על איכות הזרע. במסגרת המחקר טופלו 28 גברים עם פגיעה קשה בריכוז הזרע (פחות ממיליון תאי זרע לסמ"ק) במשך 6 שבועות, 2 טיפולים לשבוע. תוצאות הטיפול הושוו ל- 29 גברים עם נתונים דומים שלא טופלו. במחקר נמצא כי בקבוצת הגברים שטופלו בדיקור סיני הופיע שיפור משמעותי בתנועתיות הזרע אך לא הופיע שיפור בריכוז תאי הזרע.
לסיכום, הרפואה הסינית מתיחסת לבעיות הפוריות בגברים ובנשים, אם כי באמצעות מודלים שונים מאוד מאלה של הרפואה המערבית. זוגות רבים מעוניינים לשלב בטיפולי הרפואה המערבית גם טיפולים מהרפואה הסינית ולא תמיד קל למצוא את הדרך לעשות זאת בצורה נכונה או להעריך את השפעת הטיפול הסיני. רופאים העוסקים ברפואה מערבית בלבד אינם בקיאים לרוב ברפואה הסינית ולכן כדאי להוועץ באנשי מקצוע העוסקים ברפואה הסינית.

מאת רונן רוזנבלט-ניר, ד"ר רענן טל

רבים פונים לטיפולי הרפואה הסינית במקביל או במקום טיפולי הרפואה המערבית. לא פעם אני נשאל מה דעתי לגבי טיפולי הרפואה הסינית והתשובה שלי היא שאינני מכיר את הנושא, מעולם לא למדתי רפואה סינית ומעולם לא בחנתי את הנושא. יתרה מזאת, מנקודת המבט של הרפואה המערבית, אין התייחסות קונקרטית לרפואה הסינית – לא לחיוב ולא לשלילה. לאור ההתעניינות הגוברת של זוגות המתמודדים עם בעיות פוריות ברפואה הסינית, פניתי לרונן רוזנבלט-ניר, מטפל ברפואה סינית ושאלתי אותו לדעתו על שילוב של רפואה סינית לטובת זוגות אלה, בהתמקדות בפוריות הגבר.

מסתבר כי הרפואה הסינית התייחסה לבעיות פריון הגבר עוד בכתבים עתיקים מלפני אלפי שנים. המונחים בהם משתמשת הרפואה הסינית הם שונים מאוד מאלה של הרפואה המערבית. בעוד ברפואה המערבית אנו מתמקדים בבדיקות הזרע, ממצאים בבדיקת האשכים, תוצאות בדיקות הורמונליות וכיוצא באלה, הרי שברפואה הסינית המודלים של בריאות וחולי הם שונים בתכלית. ברפואה הסינית העיסוק הוא בשינויים אנרגטים באיברים השונים, לא אנרגיה במובן המערבי של המילה אלא במובן הסיני. גם ההסתכלות על האיברים השונים, היא שונה בהשוואה לרפואה המערבית: בעוד שברפואה המערבית פוריות הגבר נקשרת בעיקר לאשכים ולבקרה ההורמונלית המוחית על פעילותם, הרי שברפואה הסינית ההסתכלות על האיברים היא יותר רחבה. בעוד שברפואה המערבית אנו מתמקדים בזרימת הדם כמערכת התובלה של הגוף הרי שברפואה סינית הדם אינו מהווה מערכת תובלה בלבד אלא נחשב כמזין את הגוף, קיימת זרימה לא רק של דם אלא גם של חומר אנרגטי הנקרא צ'י שהוא אנרגיית החיים, שהוא הוא זה שלמעשה מניע את הדם במסלולים קבועים הנקראים, מרידיאנים. על פי הרפואה הסינית, על-מנת שנהיה בבריאות טובה, יש להבטיח זרימת צ'י ודם חופשית לאורך המרידיאנים. היקום, לדידה של הרפואה הסינית, מתחלק לשניים, ליין (Yin) ויאנג (Yang) שאופיים מנוגד ומשלים זה את זה ומטרתם התמידית היא השגת איזון אנרגטי ביניהם. אותו איזון אנרגטי הכרחי לצורך בריאותנו התקינה. ככלל, בראיה הסינית, ניתן להגיע לבריאות טובה יותר על ידי שיפור זרימתו החופשית של הצ'י בגוף, תוך חתירה לאיזון טוב יותר בין אנרגיות שונות וחומרים שונים, המתבטא בתפקוד טוב יותר של מערכות הגוף.

על פי הרפואה הסינית, פוריות הגבר, בדומה לפוריות האישה, משוייכת לתפקוד האנרגטי של הכליות, הכבד והטחול. הטיפול בבעיות פוריות הגבר מתמקד בטיפול בדיקור סיני (אקופונטורה), טיפול בצמחי מרפא, והמלצות לשינויי תזונה ואורח חיים.
המפגש הראשון עם המטופל הינו ארוך מהרגיל ומתחיל בתשאול מעמיק בו הוא נשאל על ההיסטוריה הרפואית, הסימפטומים הרפואיים הבאים לידי ביטוי בכל מערכות הגוף, הרגלי תזונה ואורח חיים (פעילות גופנית, עישון וכו'). לאחר איסוף הנתונים מבוצע איבחון פיזי הכולל בין השאר איבחון של הדופק ואבחון הלשון. בתום האבחון מבצע המטפל סיכום והמרת הנתונים לסינדרומים טיפוליים, שהם למעשה השורשים הפתולוגיים שבהם יש לטפל על פי התאורייה של הרפואה הסינית, ובהתאם להם ייבנה ויקבע אופי הטיפול. הטיפול מורכב כאמור, מסדרת טיפולי דיקור, כמו גם נטילת פורמולה צמחית המורכבת משילוב צמחים סיניים שמטרתם, יחד עם הדיקור, לעודד את גוף המטופל לחזור למצב אנרגטי מאוזן, ולתפקד באופן סדיר. לטיפולים הללו יתווספו גם המלצות לשינוי תזונתי לפי אופי הפתולוגיה ובמטרה לתמוך ולטפל בה, וכן המלצות לשינוי אורח החיים (הרגלי שינה, תזונה, אימון גופני ועוד). יש לציין כי לא מדובר בטיפול בודד אלא בסדרה של טיפולים שרק בסיומה מומלץ לגשת ולבצע בדיקות זרע חוזרות או להמשיך הטיפול. מספר הטיפולים בסדרה עשוי להשתנות בין מטופל ומטופל על פי גילו ומצב בריאותו כמו גם על-פי אורכה של תקופת הזמן במהלכה הוא סובל מן הבעיה. ככל שהתופעה כרונית וממושכת יותר, כך משך זמן הטיפול יהיה ארוך יותר. לרוב מדובר על טווח של 10-20 טיפולים. שינויים והקלות במצב הבריאותי ניתן לרוב לחוש החל מהטיפול ה-5 אך כאמור, לא מומלץ לגשת ולבצע בדיקות זרע עד ל,סיום הטיפול, או לחילופין, בהמלצתו של המטפל. חשוב עוד לציין כי הטיפול ברפואה הסינית מתאים לכל אחד, הינו טיפול טבעי, אינו טומן בחובו כל סיכון, אינו גורם לנזק או לתופעות לוואי כלשהן וכל זאת, כל עוד מבוצע על ידי מטפל מוסמך ומיומן.

מנורה
הרצליה מדיקל סנטר