אודות השיטה המיקרו-כירורגית

כיום, לא קיימת בישראל מסגרת הכשרתית המלמדת את השיטה המיקרו-כירורגית ומאפשרת למנתחים לרכוש את המיומנויות הנדרשות על-מנת לבצע ניתוחים מיקרו-כירורגים בבטחה ובהצלחה. למרות שחלפו כ- 40 שנה מביצוע הניתוחים המיקרו-כירורגים האורולוגים הראשונים, מנתחים רבים עדיין אינם מודעים או אינם משוכנעים ביתרונות החשובים של השיטה המיקרו-כירורגית. סיבות נוספות עלולות להיות עלות המיקרוסקופ הניתוחי והמכשור הייחודי, משך הניתוח המיקרו-כירורגי שארוך יותר בשל עבודת המנתח העדינה, עלויות הניתוחים המיקרו-כירורגים ואולי גם סיבות נוספות.
האם ניתוח מיקרו-כירורגי מתאים לבעיה שלך?
סוגי הניתוחים המיקרו-כירורגיים שמבצע ד"ר רענן טל:
• ניתוח תיקון וריקוצלה (דליות האשך) בגישה מיקרו-כירורגית.
• ניתוח מיקרו-כירורגי להפקת זרע בגברים עם העדר תאי זרע.
לפני שתשקול ניתוח מיקרו-כירורגי, השאלה העיקרית היא האם קיימת בעיה רפואית בתחום פוריות הגבר שהטיפול בה מצריך ניתוח או טיפול פולשני. אם אכן כך, ההמלצה היא לבחון את השיטה המיקרו-כירורגית אך גם סוגים אחרים של ניתוחים וטיפולים המבוצעים לטיפול בבעיה שאובחנה ואת היתרונות והחסרונות של כל שיטת ניתוח או שיטת טיפול. בתחום פוריות הגבר למשל, מלבד השיטה המיקרו-כירורגית, קיימות גישות נוספות לתיקון וריקוצלה ושיטות נוספות להפקת זרע. לאחר שלמדת להכיר את בעייתך הרפואית ואת היתרונות והחסרונות של הדרכים השונות לפתרונה, תוכל להחליט האם אתה מעוניין לעבור את הטיפול הניתוחי והאם תעדיף את הניתוח המיקרו-כירורגי על פני הניתוח הרגיל.

הדגמת יכולת ההגדלה של המיקרוסקופ הניתוחי: א. עור האצבע ללא הגדלה ב. עור האצבע בהגדלה פי 10 ג. עור האצבע בהגדלה פי 20-25, ההגדלה המשמשת בניתוחים מיקרו-כירורגים מורכבים.

MICROSCOPE
מהי כירורגיה?
כירורגיה היא קבוצה של התמחויות רפואיות העוסקות בבעיות רפואיות או בפציעות שהטיפול בהן הוא על ידי ניתוחים. ניתוח היא פעולה רפואית פולשנית המבוססת על יכולות ידניות או מכשירניות המאפשרות לרופא המנתח לבצע שינויים בגוף האדם, כך שלאחר תקופת החלמה בה הגוף מרפא את עצמו מהניתוח, יושג ריפוי מהמחלה או שיפור בתפקוד המנותח.
הכירורגיה אינה שדה חדש ברפואה. קיימות עדויות לפעולות כירורגיות שבוצעו כבר בתקופה הפרה-היסטורית. אחד הטיפולים הכירורגים הקדומים שנמצאו להם עדויות היה קידוח חורים בגולגולת המטופל, במקרים של אפילפסיה, מיגרנות או מחלות נפש.
מאז התקופה הפרה-היסטורית, התקדמנו רבות. הצעדים הראשונים היו בהבנת האנטומיה – מבנה גוף האדם. הצעדים הבאים הביאו להבנת הפגיעה של המחלה בגוף האדם והבנה של מצבים בהם טיפול כירורגי (ניתוחי) יכול לסייע למנותח. פיתוח שיטות ההרדמה שהן כיום יעילות ובטוחות מאוד הצעיד את הכירורגיה צעד גדול נוסף קדימה. כיום ניתן לבצע ניתוחים מורכבים ביותר, ניתוחים ממושכים מאוד וניתוחים של מערכות חיים חשובות ורגישות (מוח, לב, כלי דם וכדומה) בצורה מבוקרת מאוד ובטוחה מאוד. כיום, מבחינת המנותח הסיכון ההרדמתי והניתוחי נמוכים יותר ומבחינת המנתח – הרדמה טובה ובטוחה מעניקה לו תנאי עבודה אופטימליים ומאפשרת לו לבצע את עבודתו בזהירות ובקפדנות.
בעשורים האחרונים הקדמה הטכנולוגית הביאה לתמורות גדולות. פיתוחים טכנולוגים שינו את פני חיינו, את פני הרפואה בכלל ואת פני הכירורגיה בפרט. מכשירי הדמיה עוצמתיים ומדוייקים מאפשרים לנו לראות טוב יותר ולאבחן במדויק יותר את הבעיה, עוד לפני הניתוח. מכשירי ניתוח כירורגים חדשניים ומתקדמים מאפשרים לנו להגיע לאיזור הניתוח – לעיתים בדרך זעיר-פולשנית מבלי שיהיה צורך בצלקת גדולה ומבלי לגרום נזק (למשל הלפרוסקופיה). אם בעבר נזקק המנתח בעיקר לסקלפל מנתחים, מספריים ולחוטי תפירה, הרי שהיום חדרי הניתוח עשירים בטכנולוגיה מתקדמת המאפשרת למנותח לעבור את הניתוח בצורה טובה יותר, להחלים מהניתוח בצורה קלה יותר ולזכות לתוצאות טובות יותר עם שיעור סיבוכים קטן יותר.
מהי מיקרו-כירורגיה?
מיקרו-כירורגיה (ניתוחים תחת המיקרוסקופ) היא גישה ניתוחית מתקדמת המבוססת על טכנולוגיות רפואיות המאפשרת לנו לבצע ניתוחים תחת מיקרוסקופ. המיקרוסקופ הניתוחי מאפשר למנתח לראות טוב יותר פרטים זעירים בשדה הניתוח באמצעות הגדלה גדולה (פי 5-25 בד"כ) ותאורה החזקה. מיכשור מיקרו-כירורגי עדין ומיוחד מאפשר לנו לנתח בדיוק רב גם מבנים עדינים וזעירים מאוד בגוף האדם.
שימוש במיקרו-כירורגיה לביצוע ניתוחים עדינים היא עניין שבשגרה בניתוחי מח וניתוחי ראש, ניתוחים פלסטיים מורכבים, ניתוחי עיניים וכמובן בניתוחים אורולוגים – בעיקר ניתוחים הקשורים לבעיות פוריות הגבר. בניתוחי הפוריות האורולוגים המבוצעים תחת המיקרוסקופ (בשיטה המיקרו-כירורגית) ניתן לראות ולנתח אובייקטים שאנחנו כמנתחים מעולם לא הצלחנו לראות ולנתח לפני הופעת השיטה. רק לשם ההדגמה, בניתוחים מיקרו-כירורגיים להפקת זרע מהאשך אנו מצליחים לאסוף צינוריות זרע בודדות שקוטרן הוא כרבע מילימטר. בניתוח זה יש חשיבות רבה להמנע מפגיעה בכלי הדם העדינים של האזורים יוצרי הזרע באשך, כלי דם שקוטרם הוא עד כחמישית המילימטר.
הצעדים הראשונים של השיטה המיקרו-כירורגית בתחום האורולוגיה ורפואת פריון הגבר החלו כבר ב- 1975, עם פרסום מאמר שדיווח על הצלחות ראשונות של המיקרו-כירורגיה בניתוחים אורולוגים. מאז חלפו כ- 40 שנה. ההתפתחויות והטכנולוגיות החדשות ממשיכות להצעיד אותנו קדימה בתחום פוריות הגבר: לא רק שהמיקרוסקופים הפכו מתקדמים יותר והם מאפשרים לנו שדה ראיה רחב מאוד, חדות ראיה מעולה ותאורה חזקה, לא רק שהמכשירים הכירורגים הפכו עדינים יותר ומדוייקים יותר – אלא, ואולי בעיקר, ההתבוננות במבנה המיקרוסקופי של אברי מערכת הרביה של הגבר הביאה להבנה טובה יותר של בעיות פוריות הגבר, לפיתוח שיטות ניתוח חדשות ולפרסום מחקרים רבים ממרכזים מובילים בעולם המראים כי בשיטה המיקרו-כירורגית ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר עם שיעור סיבוכים קטן יותר. כיום, מרכזים רפואיים בעולם המובילים בניתוחי פוריות הגבר עברו באופן גורף לבצע את ניתוחיהם בגישה המיקרוכירורגית ויותר ויותר מנתחים אורולוגים בעולם רוכשים את הידע והמיומנות היחודיים הנדרשים לביצוע ניתוח בגישה המיקרו-כירורגית.
מדוע, אם כך, עדיין מבוצעים ניתוחי הפוריות בשיטות שאינן מיקרו-כירורגיות?
הסיבה העיקרית שניתוחים רבים בפוריות הגבר אינם מבוצעים בגישה המיקרו-כירורגית היא כנראה העדר הכשרה מתאימה ומספר מצומצם של מנתחים המיומנים בביצוע ניתוחים מיקרו-כירורגים. כיום, לא קיימת בישראל מסגרת הכשרתית המלמדת את השיטה המיקרו-כירורגית ומאפשרת למנתחים לרכוש את המיומנויות הנדרשות על-מנת לבצע ניתוחים מיקרו-כירורגים בבטחה ובהצלחה.
מנורה
הרצליה מדיקל סנטר