הטיפול בהעדר זרע – אזואוספרמיה:
השיטה המיקרוכירורגית לעומת TESE פשוט
השיטה המיקרו-כירורגית
MICRO TESE
 

TESE פשוט

סיכוי למציאת זרע 43-63% 17-45%
נזק לאשך – פגיעה ברקמת האשך:
1. שיעור הצלקות באשך לאחר 3 חודשים
2. שיעור הצלקות באשך לאחר 6 חודשים

44%

6%

80%

25%

נזק לאשך – תפקוד הורמונלי:
1. טסטוסטרון ירוד לאחר 12 חודשים
2. טסטוסטרון ירוד לאחר 18 חודשים

15%

5%

15%

5%

משך הניתוח (דקות) 90-150 20-45
דגימה של איזורים נבחרים כן לא (דגימה אקראית)
מספר דגימות דגימות מרובות (עד כ- 20) דגימה אחת או דגימות בודדות
שיטת הדגימה איסוף צינוריות זרע בודדות תוך שמירה מייטבית על כלי דם זעירים כריתת רקמת האשך בשלמות עם כלי הדם
כמות הרקמה שנלקחת מהאשך 20-100 מיליגרם 50-750 מיליגרם
ליווי מעבדה לאורך כל הניתוח כן בבתי חולים נבחרים
אפשרות להפריה עם זרע טרי ללא הקפאה כן בבתי חולים נבחרים
מתוך הספרות הרפואית:
Pantke P, Diemer T, Marconi M, Bergman M, Steger K, Schuppe HC, Weidner W: Testicular sperm retrieval in azoospermic men. European Urology Supplements 2008 7;(12):703-714
Ramasamy R, Yagan N, Schlegel PN. Structural and functional changes to the testis after conventional versus microdissection testicular sperm extraction. Urology. 2005 65;(6):1190-4.

זרע נכנס לתוך הביצית
בדיקת וריקוצלה במיקרוסקופ

מיקרו טסה (Micro TESE) – ניתוח מיקרוכירורגי לחיפוש זרע

מקרים של העדר זרע בבדיקת הזרע נותרו בעבר ללא אפשרויות טיפול, מלבד תרומת זרע או אימוץ. המשמעות הייתה עקרות וחוסר יכולת להיכנס להריון. כיום, הטכנולוגיות המתקדמות מספקות מענה רפואי לגברים הסובלים מאזואוספרמיה, מצב של היעדר זרע מוחלט. אחד מ-100 גברים סובל מאזואוספרמיה, כ- 1%. במקרים כאלה יש לחפש את הזרע באשך עצמו או ביותרת האשך. ישנן מספר שיטות לחיפוש תאי זרע, השונות זו מזו באזור חיפוש הזרע (האשך עצמו או יותרת האשך), בשיטת איסוף הדגימות (איסוף באופן אקראי או חיפוש ואיסוף מאיזורים הנראים בריאים יותר), מספר הדגימות (אחת או דגימות מרובות) והיקף החיפוש (דגימת איזור מצומצם או סקירה נרחבת של כל איזורי האשך). על מנת להבטיח סיכויי הצלחה גבוהים, יש לבחון כל מקרה של אזואוספרמיה לעומק ולבחור את השיטה המתאימה ביותר:

שאיבת זרע מיותרת האשך

יותרת האשך (או בשפה הרפואית "אפידידימיס") מורכבת ממערכת צינורות זעירים אשר אוספים את הזרע מהאשך ומעבירים אותו ליעדו, הוא צינור הזרע. במסעו זה עובר הזרע תהליך הבשלה לקראת הפריית הביצית. במקרים בהם יצור הזרע באשך עצמו תקין, אך ישנה בעיה בצינור הזרע, אשר אמון על הובלת תאי הזרע מן האשך לשלפוחיות הזרע, ניתן לעתים לפנות ליותרת האשך להפקת זרע, באחד משני סוגי ניתוחים:
• PESA- Percutaneous Epididymal Sperm Aspiration, שאיבה מיותרת האשך באמצעות דקירת מחט דרך העור. המחט העדינה מוחדרת באופן עיוור אל יותרת האשך. במידה ויותרת האשך גדושת זרע, ישנו סיכוי טוב לשאיבת תאי זרע.
• MESA- Microsurgical Epididymal Sperm Aspiration, ניתוח תחת מיקרוסקופ, המאפשר בחינה של הצינורות העדינים מאוד של יותרת האשך, ושאיבת נוזל זרע באופן מדויק יותר מצינורות הנמצאים באיזורים בהם סיכוי גבוה למצוא זרע באיכות טובה באמצעות חתך קטן ביותרת האשך.

הפקת זרע מהאשך

במקרים בהם הבעיה אינה בשינוע של תאי הזרע, אלא בתהליך יצור תאי הזרע באשך עצמו, מפיקים זרע באמצעות דגימה ישירה של רקמת האשך. גם במקרים אלו ניתן לבחור מבין מספר ניתוחים:
• TESA- TEsticular Sperm Aspiration, הליך לשאיבת זרע מהאשך באמצעות דקירת מחט. המחט מוחדרת באופן עיוור אל האשך עצמו. במידה והאשך גדוש זרע, ישנו סיכוי טוב לשאיבת תאי זרע.
• TESE- TEsticular Sperm Extraction, ניתוח הפקת זרע באמצעות חיתוך מעטפת האשך וכריתת רקמת אשך באופן אקראי. הרקמה מועברת למעבדה לתהליך עיבוד הדגימה ומיצוי הזרע, במידה וזה אכן קיים. הסיכוי למציאת תאי זרע גבוה יותר בשיטה זו מאשר בשיטת ה-TESA, וניתן להעלות את סיכויי מציאת הזרע על-ידי ביצוע מספר חתכים באשך ודגימה באופן אקראי של אזורים שונים ממנו. ניתוח ה-TESE מתבצע לרוב תחת הרדמה כללית, וזמן ההחלמה לאחר הניתוח הוא קצר.מחקרים רפואיים מראים כי השיטה עם סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר לצד שיעור הסיכונים הנמוך ביותר, היא שיטת ה- Micro-TESE המתקדמת, Micro-Surgical TEsticular Sperm Extraction, ניתוח להפקת זרע בגישה מיקרו-כירורגית. שיטה זו מתאימה במיוחד למקרים מורכבים, בהם הסיכוי למציאת זרע הוא נמוך. המנתח בוחן את רקמת האשך בהגדלה של פי 20-25 תחת מיקרוסקופ ניתוחי, ומאתר אזורים הנראים בריאים ותקינים יותר. הסיכוי למציאת זרע גבוה יותר כי הבחירה נעשית באופן מכוון ולא אקראי, ומאפשרת לבצע דגימה נרחבת יותר של איזורים בריאים יותר ומכל איזור לקחת דגימה קטנה מאוד המכילה צינוריות זרע בודדות. לאחר החיפוש העדין המבוצע במסגרת ניתוח מיקרו טסה מועבר הזרע למעבדה ותאי הזרע שנמצאו משמשים להפריה חוץ גופית- IVF/ISCI. בעוד שהסיכוי למציאת זרע בניתוח ה-TESE הוא כ- 35-45%, הסיכוי למציאת זרע בניתוח המיקרו טסה הוא 45-65%. הסיכוי למציאת זרע שונה כמובן בגברים שונים, בהתאם לבעיה שגרמה להפרעה ביצור הזרע ומידת הפגיעה ביצור הזרע באשך.לניתוח המיקרו טסה להפקת זרע יש מספר יתרונות על השיטות האחרות, אשר בולט במיוחד במקרים של פגיעה קשה ביצור הזרע: סיכוי הפקת הזרע הוא גבוה יותר; ישנה בחירה נכונה ומדויקת יותר של אזורים תקינים באשך; הנזק הנגרם לאשך בניתוח מועט יותר מאחר שאיסוף הרקמות נעשה בכמות קטנה יותר וכן מאחר שההגדלה מאפשרת ניתוח מדויק תוך שמירה זהירה על רקמת האשך וכלי הדם הזעירים המזינים אותה; את הגישה המיקרוסקופית ניתן לנסות גם לאחר כשלונות בשיטות האחרונות או לחזור על הניתוח – אם הזרע שהופק בניתוח נוצל לטיפולי הפריה ויש צורך בתאי זרע נוספים. ההחלמה מהניתוח המיקרו-כירורגי היא מהירה – ניתן להשתחרר מבית החולים לאחר מספר שעות ולחזור בהדרגה לפעילות מלאה תוך זמן קצר.
ניתוח מיקרו טסה – ניתוח הפקת זרע מיקרוכירורגי, מאפשר סיכויי הצלחה גבוהים לשאיבת זרע, פגיעה קטנה יותר באשך בשל העבודה המדויקת והחלמה קלה.
מנורה
הרצליה מדיקל סנטר