שיקום ושימור הזקפה לגברים עם סרטן הערמונית

מה לעשות על מנת למזער את ההשלכות טיפולי סרטן הערמונית על התפקוד המיני?
• קבל החלטה – האם התפקוד המיני חשוב עבורי והאם אני מוכן לעשות מאמצים על מנת לשמר את התפקוד המיני? אם אתה בקשר זוגי, כדאי גם לשתף את בת/בן הזוג.
• אל תחשוש – טיפולים לשימור התפקוד המיני לא יפגעו בתוצאות טיפולי סרטן הערמונית או בסיכויי ההחלמה מסרטן הערמונית.
• אסוף מידע על טיפולי סרטן הערמונית – שאל את הרופא המטפל בסרטן הערמונית (האורולוג או האונקולוג) מהם טיפולי סרטן הערמונית ומהו הטיפול המומלץ עבורך. במידה ואתה עומד לעבור ניתוח כריתת ערמונית רדיקלית, שאל האם יהיה ניתן לשמר את עצבי הזקפה במהלך הניתוח. אם אתה עומד להתחיל טיפול הורמונלי, שאל מהו משך הטיפול ההורמונלי המתוכנן.
• פנה להערכת התפקוד המיני – מטבע הדברים, האורולוג המטפל בסרטן הערמונית או האונקולוג מתמקדים בטיפול בסרטן, לא בשימור הזקפה והתפקוד המיני. פנה להערכת התפקוד המיני, קבל מידע על סיכויי החלמת הזקפה לאחר הטיפול בהתאם לגילך, מצבך הבריאותי הכללי ומצבך התפקודי מבחינת מינית. שאל על הטיפולים שלהם יתכן ותזדקק תוך כדי הטיפול בסרטן הערמונית או לאחר הטיפול על מנת להשיג זקפה ולחדש את הפעילות המינית. מומלץ לפנות לרופא העוסק בתפקוד מיני להערכת התפקוד המיני עוד לפני תחילת הטיפול בסרטן הערמונית.
חדש את הפעילות המינית ללא דיחוי – כמו כל איבר שאינו פעיל, גם הפין עובר תהליכי ניוון כאשר לא מושגת זקפה. ככל שתשתהה ותדחה את חידוש הפעילות המינית, כך יפחתו הסיכויים להחלמת הזקפה. אם עברת ניתוח כריתת ערמונית רדיקלית, לרוב ניתן לחדש את הפעילות המינית 2-3 שבועות לאחר הניתוח. אם הטיפול בסרטן הערמונית הוא קרינתי או הורמונלי, אין צורך להפסיק את הפעילות המינית.
• אל תחפש סיבות לדחות את הטיפול בבעיית הזקפה – גם אם עדיין לא החלמת לחלוטין מהניתוח, גם אם עדיין קיים קושי בשליטה על השתן וגם אם לאחר ניתוח הערמונית נדרש טיפול נוסף בקרינה, אל תשתהה ואל תדחה את הטיפול בבעיית הזקפה. הטיפול בבעיית הזקפה יותאם לך אישית, בתאום מלא עם הטיפול בסרטן הערמונית.
• ודא שאתה בידיים הנכונות – עם התרחבות הידע הרפואי גוברת ההתמקצעות של רופאים בתחומם. על מנת לקבל את הטיפול המייטבי, לא פעם נדרש צוות רב-מקצועי. כך גם בטיפולי סרטן הערמונית: הרופא המטפל בסרטן הערמונית יתמקד בטיפולי סרטן הערמונית עצמם. לטיפול בעניין הזקפה, פנה לרופא העוסק בתפקוד המיני.

סרטן הערמונית

  סרטן הערמונית
סרטן הערמונית והטיפול בו
סרטן הערמונית הוא הגידול השכיח ביותר בגברים. בעוד שבעבר היה סרטן הערמונית מחלה של גברים מבוגרים, כיום הודות לשיטות אבחון מוקדם, רבים מהגברים עם סרטן הערמונית מאובחנים בגיל צעיר יחסית, בשנות ה- 50 וה- 60 לחייהם. הודות לטיפולים היעילים בסרטן הערמונית, רבים מהגברים עם סרטן הערמונית עוברים טיפולים שמטרתם היא השגת החלמה מלאה מסרטן הערמונית וחוזרים לחיים מלאים באיכות טובה לאחר תום הטיפול בסרטן הערמונית. גם במקרים בהם לא מושג ריפוי מלא, התקדמות סרטן הערמונית היא לרוב איטית וגברים רבים חיים שנים ארוכות עם המחלה. הטיפולים השכיחים בסרטן הערמונית הם ניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית, קרינה לערמונית וטיפול הורמונלי. הטיפול בסרטן הערמונית נקבע על-ידי רופאים אורולוגים או על-ידי רופאים אונקולוגים שתחום עיסוקם הוא סרטן הערמונית. לכל טיפולי סרטן הערמונית השלכות מסויימות על התפקוד המיני. אם בעבר ההתמקדות בטיפול בסרטן הערמונית היתה בהשגת ריפוי ובהארכת החיים בלבד, הרי שכיום אנו שואפים לא רק להארכת החיים אלא גם לשימור איכות החיים. התפקוד המיני הוא מרכיב חשוב באיכות החיים עבור גברים רבים העוברים טיפולי סרטן הערמונית ושימור התפקוד המיני הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול הכוללני בגברים עם סרטן הערמונית.
טיפולי סרטן הערמונית והשלכותיהם על התפקוד המיני
התפתחויות חשובות בטיפולים בסרטן הערמונית הביאו לא רק לשיעורי ריפוי גבוהים יותר אלא גם לצמצום ההשלכות הלא רצויות של הטיפולים בכלל וההשלכות על התפקוד המיני בפרט. עם זאת, עדיין אין בנמצא טיפול בסרטן הערמונית שהוא ללא השלכות על התפקוד המיני. הטיפול השכיח בסרטן הערמונית בגברים צעירים יחסית, במצב בריאותי טוב ועם סרטן הערמונית בשלב ממוקם (סרטן הערמונית הנמצא בערמונית עצמה בלבד, שלא התפשט מעבר לערמונית) הוא ניתוח כריתת ערמונית רדיקלית. הבעיה העיקרית בתפקוד המיני לאחר כריתת ערמונית רדיקלית היא ירידה באיכות הזקפה הנובעת בעיקר מהעובדה שעיצבי הזקפה עוברים ממש על הערמונית. על אף שלרוב מבוצע ניתוח עם שימור עצבי הזקפה וגם אם מבוצע ניתוח בסיוע רובוטי המאפשר ראיה מיטבית של עיצבי הזקפה והפרדה זהירה שלהם מהערמונית, עדיין שינויים באיכות הזקפה יופיע מיד לאחר הניתוח בכל הגברים העוברים כריתת ערמונית רדיקלית. בחודשים שלאחר ניתוח כריתת ערמונית רדיקלית אנו מצפים להחלמה איטית והדרגתית של עצבי הזקפה ושיפור באיכות הזקפה, אך לרוב ההחלמה לא תהיה מלאה לחלוטין ואיכות הזקפה לרוב לא תהיה בדיוק כפי שהיתה לפני הניתוח. טיפול קרינתי לסרטן הערמונית גם הוא עלול לפגוע באיכות הזקפה, אם כי לרוב הירידה בזקפה אינה מופיעה מייד. טיפול הורמונלי מטרתו היא הורדת רמת הטסטוסטרון – הורמון המין הגברי העיקרי. בהעדר טסטוסטרון, צפויה ירידה בזקפה וירידה בחשק המיני. כל טיפולי סרטן הערמונית (ניתוח כריתת ערמונית רדיקלית, קרינה בצורות שונות וטיפול הורמונלי) גורמים להעדר שפיכה ולעקרות. אם טרם סיימת את תכנון המשפחה ואתה מעוניין בפוריות עתידית, חשוב להעלות את נושא הפוריות בשיחה עם האורולוג או האונקולוג ולדאוג לשימור הפוריות על-ידי שימור זרע בהקפאה בבנק הזרע, לפני כל טיפול בסרטן הערמונית שתעבור.
גורמים המשפיעים על איכות הזקפה לאחר טיפולי סרטן הערמונית
לאחר טיפולי סרטן הערמונית, חלק מהגברים יוכלו להשיג זקפה המאפשרת פעילות מינית אך אחרים יזדקקו לטיפול מסייע על מנת להשיג זקפה. גורמים רבים משפיעים על הסיכוי להחלמת הזקפה, חלקם בשליטתנו וחלקם לא.
הגורמים העיקריים המשפיעים על הסיכוי להחלמת הזקפה:
• גיל – ככל שגילך צעיר יותר, כך גבוה יותר הסיכוי להחלמת הזקפה.
• מחלות אחרות הגורמות להפרעה בזקפה – אם אתה סובל ממחלות נוספות הגורמות לפגיעה בזקפה, למשל סוכרת, הרי שהסיכוי להחלמת הזקפה לאחר הטיפול בסרטן הערמונית הוא קטן יותר.
• איכות הזקפה והתפקוד המיני לפני תחילת הטיפול בסרטן הערמונית – ככל שאיכות הזקפה לפני הטיפול בסרטן הערמונית טובה יותר, כך גבוה יותר הסיכוי להחלמת הזקפה.
• שימור עצבי הזקפה במהלך ניתוח כריתת ערמונית רדיקלית – במקרים מסויימים כדי להבטיח את מירב סיכויי ריפוי סרטן הערמונית יש לכרות עם הערמונית גם את עצבי הזקפה. אם נכרתו עצבי הזקפה, הסיכוי להחלמת הזקפה פוחת.
• עצימות (אינטנסיביות) הטיפול בסרטן הערמונית – ככל שהטיפול בסרטן הערמונית עוצמתי יותר, כך פוחת הסיכוי להחלמת הזקפה. כך לגבר שעבר ניתוח כריתת ערמונית רדיקלית ולאחר מכן טיפול קרינתי והורמונלי, פוחת סיכוי החלמת הזקפה בהשוואה לגבר שעבר כריתת ערמונית רדיקלית בלבד.
עיתוי החזרה לפעילות מינית – לאחר ניתוח כריתת ערמונית רדיקלית, ככל שמקדימים לחדש את פעילות מנגנון הזקפה לחזור לפעילות מינית, כך עולה הסיכוי להחלמת הזקפה. כאשר הטיפול הוא קרינתי או הורמונלי, מומלץ להמשיך בפעילות המינית גם במהלך הטיפול.
מנורה
הרצליה מדיקל סנטר